هود لامینارچیست؟
نوشته شده توسط : javaneh

هود لامینار دستگاهی برای حفاظت از نمونه، کاربر و محیط آزمایشگاه در سه کلاس اصلی دسته بندی می شود که در نوع و میزان حفاظت با یکدیگر متفاوت هستند.قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  هود لامینار کلاس ۲ عمدتا در آزمایشگاه های میکروبی و برای کشت و حفاظت میکروارگانیسم ها استفاده می شود. هود کلاس ۱ عمدتا برای کشت بافت گیاهی و تعمیرات هارد و دستگاه لیزر  مورد استفاده قرار می گیرد.دستگاه هود لامینار وسیله ای است که با ایجاد یک محیط محافظت شده برای کار با نمونه های آزمایشگاهی احتمال آلودگی را برای کاربران، فضای اطراف و نمونه مورد بررسی کاهش می دهد. اصول کار هودهای لامینار بدین صورت است که جریان هوا از طریق یک فیلتر High-Efficiency Particulate HEPA) Air filter) یا Ultra) ULPA Low Particulate Air filter)  تهویه شده و خارج می شود، اما بر اساس تعداد دفعات فیلتر شدن، به سه گروه یا اصطلاحا به سه کلاس تقسیم می شوند. HEPA و ULPA فیلترهایی هستند که از درهم تنیده شدن نامنظم الیاف های فایبرگلاس، پوشال یا حصیر و فشرده شدن آنها ساخته می شود و قابلیت جذب ذرات معلق به ظرافت 0.3 میکرومتر را دارد که این اندازه شامل ویروس ها و بخارات سمی نیز می باشد.

انواع هود لامینار و مقایسه عملکرد آن ها

انواع هود لامینار (Laminar Flow Hood) بسته به عملکرد، میزان محافظتی که ایجاد می کنند و قابلیت های خود به سه کلاس کلی تقسیم بندی می شوند.

 

  • هود لامینار کلاس یک (class I):

     این مدل از هود تنها می تواند از کاربر و محیط اطراف آن در برابر نمونه مورد آزمایش حفاظت ایجاد کند. در هود های کلاس I تنها از یک فیلتر برای تهویه هوا استفاده می شود. هود های لایمنار کلاس 1 برای کشت بافت گیاهی، فعالیت های صنعتی، لیزری و کار با قطعات حساس الکترونیک مناسب هستند. 

  • هود لامینار کلاس دو (class II):

    هود لامینار کلاس دو سطح حفاظتی بالاتری مهیا می کند. در واقع نه تنها ایمنی کاربر حفظ می شود، بلکه نمونه های حساس به آئروسل ها و ذرات گرد و غبار هوا نیز بدون آسیب باقی می مانند. دو فیلتر هپا در این دستگاه قرار داده شده است. برای آزمایش های میکروبی حتما باید از هود های میکروبی یا هود های کلاس 2 استفاده شود.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

  • هود لامینار کلاس سه (class III):

    تفاوت هود لامینار کلاس 2 و 3 در ساختار و عمکلرد آن ها است. بالاترین درجه امنیت در کار را هود های لامینار کلاس 3 دارند. این دسته از هود ها یک محفظه کاملا ایزوله دارند و نمونه ها از طریق یک اتوکلاو دو در یا یک مخزن شیشه ای وارد این محفظه خواهند شد. همچنین از طریق دو دستکش که امکان کار زیر این هود را فراهم می کند از تماس نمونه ها با پوست جلوگیری می شود. به همین دلیل به آن ها Glove Box نیز گفته می شود.





:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: